Πομπή θυσίας
Οι αρχαίοι τιμούσαν τους θεούς τους προσφέροντάς τους θυσίες. Ακολουθούσαν ειδικό τελετουργικό και χρησιμοποιούσαν ειδικά ιερά σκεύη. Κατά την ιερή τελετουργία, προσέφεραν στους θεούς σπονδές οίνου, τους πρώιμους και πολυτιμότερους καρπούς, και θυσίες ζώων.
Η πομπή της θυσίας στη ζωφόρο του Παρθενώνα εικονίζεται στο ανατολικό τμήμα των μακρών πλευρών, βόρειας και νότιας, και συνεχίζεται στην ανατολική πλευρά.
Στη βόρεια πλευρά απεικονίζονται τα ζώα για τη θυσία, τέσσερα βόδια και τέσσερα κριάρια, που προχωρούν με τους οδηγούς τους. Πολύ σημαντική είναι η συμβολή των σχεδίων του J.Carrey για την αποκατάσταση της πομπής της θυσίας στη βόρεια πλευρά.
Oι οριζόντιοι άξονες που δημιουργούν τα σώματα των βοδιών και οι κάθετοι που δημιουργούνται από τους πομπείς τους και ιδιαίτερα από τον νέο που όλο του το σώμα καλύπτεται από το ιμάτιό του δημιουργούν μία πολύ ενδιαφέρουσα σύνθεση. Tο βόδι που αρνείται με την κίνηση της κεφαλής και των ποδιών να ακολουθήσει την πομπή απεικονίζει ανάγλυφα μία πρωτοφανή αντίληψη ελευθερίας του καλλιτέχνη.
Ακολουθούν τρεις σκαφηφόροι με σκάφες προσφορών.
Aκολουθούν τρεις υδριαφόροι, νέοι με ιμάτιο που μεταφέρουν βαριές υδρίες με το απαραίτητο για τη θυσία νερό. Πίσω τους ένας τέταρτος νέος, ίσως γυμνός, έχει ακουμπήσει την υδρία του στο έδαφος, για να ξεκουραστεί.
Ακολουθεί η παράσταση μουσικών με αυλούς και κιθάρες.
Ακολουθεί η παράσταση μουσικών με αυλούς και κιθάρες.
Ακολουθούν δεκαέξι ηλικιωμένοι άνδρες, οι θαλλοφόροι, που κρατούσαν κλαδιά ελιάς, τους θαλλούς, τα οποία δεν ήταν ανάγλυφα αλλά ζωγραφισμένα στο βάθος της ζωφόρου.
Ακολουθούν δεκαέξι ηλικιωμένοι άνδρες, οι θαλλοφόροι, που κρατούσαν κλαδιά ελιάς, τους θαλλούς, τα οποία δεν ήταν ανάγλυφα αλλά ζωγραφισμένα στο βάθος της ζωφόρου.
Στη νότια πλευρά εικονίζονται δέκα βόδια που συνοδεύονται από τρεις οδηγούς το κάθε ένα.
Κάποια βόδια προχωρούν ήσυχα…
ένα βόδι σκύβει ζωηρά…
ένα άλλο στρέφει την κεφαλή προς τα επάνω…
και σε ένα άλλο ο συνοδός του τραβάει με δύναμη το σκοινί για να το συγκρατήσει.
Οι οδηγοί των βοδιών φορούν με διάφορους τρόπους μακριά ιμάτια, άλλοι τα έχουν περάσει γύρω από τον ώμο τους…
και άλλοι είναι τυλιγμένοι ολόκληροι με αυτά.
Ένα μικρό θραύσμα βεβαιώνει τη συμμετοχή σκαφηφόρων και σε αυτή την πλευρά.
Στην πομπή συμμετέχουν μουσικοί με κιθάρες.
Στην πομπή συμμετέχουν μουσικοί με κιθάρες.
Συμμετέχουν επίσης θαλλοφόροι, ηλικιωμένοι άνδρες που κρατούσαν κλαδιά ελιάς, τους θαλλούς.
Συμμετέχουν επίσης θαλλοφόροι, ηλικιωμένοι άνδρες που κρατούσαν κλαδιά ελιάς, τους θαλλούς.
Συμμετέχουν επίσης θαλλοφόροι, ηλικιωμένοι άνδρες που κρατούσαν κλαδιά ελιάς, τους θαλλούς.
H πομπή της θυσίας συνεχίζεται στην ανατολική πλευρά, όπου συναντιούνται οι δύο ομάδες της πομπής επάνω από την είσοδο του ναού. H ανατολική πλευρά της ζωφόρου είναι η ιερότερη και γι’ αυτό εδώ δεν απεικονίζονται ζώα. Eίναι, επίσης, η μόνη στην οποία συμμετέχουν γυναίκες.
Ένας επόπτης με την κίνηση του χεριού του συνδέει τη νότια με την ανατολική ζωφόρο και συνεχίζει την πομπή.
Ακολουθούν γυναίκες που προχωρούν προς το μέσον φέροντας τελετουργικά σκεύη για τη θυσία. Κρατούν ομφαλωτές φιάλες…
Ακολουθούν γυναίκες που προχωρούν προς το μέσον φέροντας τελετουργικά σκεύη για τη θυσία. Κρατούν ομφαλωτές φιάλες…
καθώς και θυμιατήρια.
Δύο γυναίκες έχουν μόλις παραδώσει σε έναν αθλοθέτη το κάνιστρο για τη θυσία.
Mεταξύ των γυναικών και των θεών, που απεικονίζονται στο κέντρο της ανατολικής πλευράς, παρεμβάλλονται τέσσερις μορφές δεξιά…
και έξι μορφές αριστερά, οι δέκα επώνυμοι ήρωες της Aττικής, οι μυθικοί γενάρχες των αρχαίων Aθηναίων. Φαίνονται να συζητούν μεταξύ τους, φορούν ιμάτια και κάποιοι στηρίζονται σε βακτηρίες, δηλαδή σε μπαστούνια.
και έξι μορφές αριστερά, οι δέκα επώνυμοι ήρωες της Aττικής, οι μυθικοί γενάρχες των αρχαίων Aθηναίων. Φαίνονται να συζητούν μεταξύ τους, φορούν ιμάτια και κάποιοι στηρίζονται σε βακτηρίες, δηλαδή σε μπαστούνια.